Traduce la página

domingo, 19 de febrero de 2012

Un xut de greix per Carnaval


Les societats han adaptat la gastronomia al leitmotiv de les festivitats culturals. I com no podia ser d'altra manera, la festa de carnaval, que ve acompanyada de disbauxa, ens invita a tirar la dieta per la borda amb el Dijous Llarder.

Aquest cap de setmana a ma mare no sé si li ha baixat el sant del cel o és que estava inspirada, però divendres per la nit quan vaig arribar a casa vaig trobar-me totes aquelles delícies culinàries que tant m'agraden damunt la taula. Cebetes caramelitzades, escalivada a la brasa, m'havia comprat una caixeta de pastissets i vaig trobar tots els preparatius per fer les “Pilotes de Carnaval”. A ella li agrada la cuina, i a mi que cuinen per a mi, així que ens vam posar d'acord. Vaig telefonar-la el passat dimecres per preguntar-li si aquest any faríem pilotes, i em va dir que no. M'havia enganyat, però ja sabia que tenia tantes ganes de fer-ne, com jo de menjar-ne, així que ahir de tarda ens hi vam posar.


Les “Pilotes de Carnaval” a efectes pràctics són unes delicioses injeccions de greix en vena. Estan fetes d'una recepta popular elaborada a base d'ingredients als quals tothom hi tenia abast fa mig segle –important perquè fins i tot els més pobres en podien fer– i que els pagesos s'emportaven al camp com a reforç alimentari per treballar. Una sola pilota contenia el xut de nutrients que acabarien suant de sol a sol. Es tracta d'un aliment dolç, consistent i embafós, que cal menjar amb calma perquè amb golosia pot obstruir-nos l'esòfag (a un li ha passat i s'arregla a base de glops d'aigua). I si s'acompanya amb un gotet d'anís o de calmant, millor que millor!

Voleu saber com fer-ne?

Prepareu:
  • 600 grams de pa ratllat
  • 500 grams de sucre
  • 200 grams de seguí de porc
  • 2 bosses de panses
  • 2 bosses de pinyons
  • 6 ous
  • Un manoll d'alls tendres
  • Cinc rames de julivert
Procediment:

  1. Avoquem en un bol el pa ratllat, el sucre, les panses i els pinyons, i comencem a trossejar els alls tendres i el julivert.




  1. Posarem el seguí a escalfar en una cassoleta i un cop desfet l'abocarem a la mescla del pa ratllat.
  1. Hi afegirem els ous i ho mesclarem per tal que ens quede una massa compacta.
  1. Agafarem la proporció de massa que ens interesse i farem les diferents pilotes aproximadament de la grandària d'un puny.

Alguns per Twitter i Facebook preguntaven si calia fregir-les o posar-les al forn. A casa meua ens les mengem "crues", sense cap tipus de cocció.Tal i com surten del bol se'n van a la boca. Imagino que cada família n'adapta la recepta. A sota podeu comentar les particularitats de les vostres pilotes (de carnaval).


A menjar!

Llepafils, aprofito aquesta entrada per donar-vos dues notícies: una de bona i una de dolenta. La bona és que aquest blog va estar creat per dos estudiants amants de la gastronomia dintre l'assignatura de Periodisme Online. Després d'aquest semestre que hem conviscut amb tots vosaltres, amb alegries, farteres, delícies, menjars copiosos, descobriments, cuiners, gastrònoms, ehferificahionh, tradicionalitat i grans restaurants de Barcelona, us podem dir que hem superat l'assignatura amb èxit. La dolenta és que l'Anna abandona el vaixell per falta de temps i jo, el Toni, em convertiré en el vostre informador exclusiu a partir d'ara. Potser més endavant apareix un nou col·laborador/a, qui sap! Sigue com sigue, els que tenim el morro sofisticat seguirem explicant-vos les nostres històries. Siguem un, o dos.

Toni Manel


3 comentarios:

  1. Hola Manel!
    Aixi que les fas al forn? I les menjeu de postre?soles o acompanyades? Natros les fem igual l'unic qu no posem ni julivert ni alls, la teva recepta també es d'Ulldecona? Cada- ho li dona el seu toc particular!

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Perdona Gisela. M'havia expressat malament. No, natros ens les mengem acabades de sortir del bol, és a dir, sense cap tipus de cocció. De menjar-les, suposo que va a gustos. Jo me les menjo per berenar o bé per esmorzar, així agafo nutrients per a tot el dia. La recepta no sé ben bé d'on és originària. La tenia ma mare, que li ve de família. Però conec diferents famílies a Ulldecona que les fan diferents. Així que suposo que és qüestió de tradició familiar més que de recepta.

      Eliminar
  2. Hola!M'ha fet molt goig poder llegir esta recepta. Jo soc una senienca absent, que viu a Itàlia des de ja fa 13 anys. La veritat és que volia fer les pilotes de carnaval, ahir li vaig preguntar a mare mare i ella, com sempre, me ho explica sense misures ni volums, i clar, a mi m'agrada que les coses em surtiguen bé. Aixi, buscant buscant, he caigut en aquest blog, molt interessant, per cert. L'unica cosa és que a La Sénia, les pilotes son salades, a base de carn, i jo crec que "la carn" aniria a sustituir "el sucre" de la teua recepta perquè tots els altres ingredients coindeixen... Son bonissimes i t'aconsello que les provos. Normalment es bullen amb el caldo de carn i diguem que la coccio les alleugereix una miqueta... (Perdò per les faltes, però el teclat es italià!) Sort i hasta la pròxima!Arrivederci!

    ResponderEliminar